Kimple 410

2014 köpte jag min första aluminium båt. Valet stod mellan Linder och Kimple. Till slut valde jag Kimple främst med hänsyn tagen till vikten då jag har tänkt att traila den mellan olika sjöar i norrbotten. Motorn är en 20 hk tohatsu med lång rigg. Elstart är en självklarhet och en lyx. Varför jag valde med elstart var främst för att jag ville montera ett fast ekolod i båten och behövde därför ett batteri. Hastigheten med den motorn och en stor sjökapten blev ca 20 knop. Dock måste jag ha lite motvikt fram.

IMGP0532Jag köpte med styrpulpet och golvtrall samt ett räcke för spöhållare. Golvtrall är ett måste för att få en bra durk att gå på i båten.

IMGP0706För att få lite plats att hänga drag och annat så satte jag två stycke marinplywood enligt bilden till vänster. Framför pulpeten satte jag en spöhållare för tre spön och på sidan satte jag en enkel draghållare med plats även för kniv och tång. Under pulpeten satte jag en hållare/fack som blir lite väderskyddad där jag har telefon/kamera eller liknade. Syns lite dåligt på bilden. Som säte använder jag E-bridge stol vilket fungerar perfekt. För att få ännu bättre sittkomfort så sitter jag också på en kudde.

Nackdelar:

  • Pulpeten är för liten så jag vet inte just nu hur jag skall få fast ekolodet snyggt (senare modeller har en bättre lösning)
  • Det går inte att låsa något av förvaringsutrymmena
  • Vreden som låser och öppnar förvaringsutrymmena är inte gjorda för minus grader. Vid regn samlas det vatten i vreden som fryser vid minus grader och därmed går det inte att vrida vredet och inte öppna förvaringslådan. Lösningen för mig blev att inte låsa med vreden utan lämna det öppna.