Tisdagen den 5/10 -04

Bilderna är tagna med en engångsundervattens-kamera som vi köpte i Sverige på Clas Ohlssons

Konnos bay

Klockan åtta ringde den hårda väckarklockan signalen och förkunnade MORGON. Vi vaknade pigga och utvilade efter en natt på de stenhårda sängarna. Vi samlade ihop oss och gick till frukost. Om frukosten kan man säga att kaffet var tillräckligt gott. Vi han med ett snabbt dopp i poolen innan välkomst mötet i restaurangen. Innan mötet började fick vi en välkomst drink av okänt slag. Där sa dom bla bla bla cypriotiskafton bla bla ……

- Cypriotiskafton, det skall vi gå på utbrister Erika.

Efter att ha blivit informerad till max bestämde vi oss för Konnos Bay, ett tips både hemifrån (Katarina & Patrik) samt från reseledarna. Den låg endast ca (max) 2 kilometer bort. Sagt och gjort vi går. Hur jobbigt kan det vara? Första kilometern gick bra sedan kom vi fram till Cypern längsta backe, puhh. Efter 14 svettpärlor stod vi på toppen av utflykten och blickade ut över bukten, Konnos Bay. Där nere var stranden, en tillsynes oändligt lång trappa försvann efter slutningen ned mot stranden. I vagnen låg Kalle sov sin skönhets sömn. Det blir cerpentinvägen ner. En enkel vägskylt förkunnade att stranden låg ca en kilometer ytterliggare längre ned. Nåja ner kommer man alltid. Väl framme vid strande var det glassdax för alla utom Kalle som fortfarande sov. Vi hyrde ett parasol och mutatde in våran plats på stranden. Sofia och Claes som snabbt var i vattnet såg genast en massa fiskar. På med cyklop och snorkel och ut i vattnet igen på snorkel äventyr. En fantastiskvärld öppnas framför våra ögon. Tusentals fiskar simmar förbi våra ögon i det klara vattnet. Men tiden går fort när man har roligt och klockan blir snart 16:00 och vi måste tillbaka till hotellet för Cypriotiskafton som börjar klockan 19:30.

Spänd av förväntan tar vi oss till resturangen. Tidigare hade vi duschat bort medelhavets saltvatten från våra kroppar. Kyparen visar oss till vårat bord, i utkanten av resturangen men på behagligt avstånd från scenen. En aningen försenat börjar festen. En cypriotisk buffé har dukats upp och ingenting verkar att saknas. I sann Pettersson anda kommer vi nästan först i kön trots en dålig start possition. Tallriken fylls till bredden av olika sallader och annat kallskuret, här skall smakas av Cyperns alla olika rätter. Helt utan en förutfattad uppfattning sätter jag gaffeln i rätt efter rätt och inget kan tillfredställa mina smaklökar.

Nåväl det varma rätterna är säkert goda. Ny tallrik och nya maträtter men med samma resultat. Godast var en misslyckad kinesrätt som senare visade sig vara fritterad ost.

Nu frågar sig en vän av ordningen men efterrätt då? Ja det finns det. Ny tallrik nya efterrätter och samma resultat. Det cypriotiska köket lyckas inte på den här buffén kittla mina smaklökar. Men nu är jag lite orättvis, frukten var god och jag åt många vindruvor.

Nu kan showen börja. En världsartist känd på hela Cypern sjunger och spelar en stund innan dom lokala folkdansarna dyker upp. Då blev det tryck under den cypriotiska himlen. Men jag höll på att glömma droglotteriet. För innan dansarna kom in och svängde sina lurviga ben var det ett droglotteri. Det var rosa och gula lotter och vinsterna fördelades snabbt bland publiken. Vinsterna var droger av olika former. Man hade dock försökt att maskera drogfesten med ett första pris som var en dags gratis hyra av en cykel. Gissa om den första pristagaren var missnöjd. Men nu var det dags för dom lokala dansarna som gjorde sitt bästa för att underhålla publiken. Efter dansen var det dax för VM i att balansera glas på huvudet. Han som uppträde rejerande mästare i glasbalasering på huvudet och med i Guiness rekord bok. Balansera glas på huvudet kunde han.

Som avslutning bjöds publiken in till en danslektion. Sofia och Erika hoppade glatt med medans grabbarna lutade sig tillbaka i stolarna och jag passade på att ta en capposhino. Efter lektionen gick vi hem till hotellrummet för att sova. Väckarklockan ställdes på 09:00, äta frukost tar inte länge.

Cypriotisk afton

< Previous
Helt fantastisk att snorkla i så klart vatten och komma så nära alla fiskar.